woensdag 24 augustus 2016

Selfish sewing: A tropical Candy Dress

Vorige week had ik een dinnerdate met vriendinnen in Leuven. Eén van die vriendinnen is Kathleen van Bellelien, en een paar dagen voor we elkaar zien word ik telkens zoals een magneet gezogen naar haar website en doet mijn vinger van klikkerdeklik. 

Gelukkig zien wij elkaar niet elke week Kathleen, het zou mijn failliet betekenen :-)

Deze keer bestelde ik onder andere een metertje tricot met een tropische print. Ik zag er een jurk in voor Eloise, of een bomberjasje. Thuisgekomen met mijn pakketje stof bedacht ik mij. Een zomerse jurk voor Eloise aan het einde van augustus zou niet bijster slim zijn; wie weet past ze er volgende zomer nog in... En dat stofje een jaar in de kast laten liggen, dat zou eveneens zonde zijn. Na overleg met mijzelf en Meneer MinnieMie over het al-dan-niet-passen van de nogal uitbundige print bij mijn eerder sobere en printloze kledingstijl besliste ik er toch voor te gaan, knikkende knieën inclusief.



Ik naaide de Candy Dress uit La Maison Victor in de grootste maat, 176. Dat dit patroon ook voor volwassenen lukt zag ik bij Sylvia en Katelijne.

De jurk zit vrij ruim (maar heeeeel comfortabel!), dus ik denk dat maat 176 vergelijkbaar is met een 38 terwijl ik eerder naar 36 neig in confectiekleding.
Qua lengte moest ik niets veranderen, de Candy valt erg kort (ik verleng bij Eloise standaard met minstens 7 centimeter) maar aangezien ikzelf 1m67 ben had ik voldoende marge bij maat 176.


Uit 1 meter tricot haalde ik alle patroondelen, behalve de tegenzakken van de jurk. Daarvoor gebruikte ik een restje tricot uit mijn voorraad, in een bijpassend effen beige, maar aangezien de tegenzakken niet te zien zijn maakte de kleur niet veel uit. Ook de mouwen dubbelde ik met de effen tricot, zo zijn de randen mooi afgewerkt.



Bijna camouflage, zo tussen het riet hahahaha!



Ook de halslijn werkte ik af: eerst overlocken, vervolgens een centimetertje omplooien naar de slechte kant en dan afboorden met een tweelingnaald. Ik deed hetzelfde met de zoom.




De meningen over mijn jurk waren verdeeld trouwens, Op Instagram kreeg ik erg fijne reacties, Meneer MinnieMie vond mij zeer chique, mijn mama vond het dan weer een casual vakantiekleedje, en echt wel mooier in het echt. Dat moest ik er expliciet bijzetten van haar. Bij deze :-)

En ik? Ik ben gewoon blij dat het past, naaien voor mijzelf blijft 'way out of my comfortzone' en dus extra spannend.

36 opmerkingen:

  1. Ik vind het een geslaagd project! Staat je mooi en de stof is ook prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat hij je heel goed staat. Amai!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind u keiknap zo!! En met slechts één meter stof... Super!!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind u keiknap zo!! En met slechts één meter stof... Super!!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt knap! En uit een metertje dat opent perspectieven 😉. Ik denk dat ik qua maat aansluit bij jou alleen nog 2 cm kleiner dus bij deze is het beslist, in de lente maak ik mezelf een candy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow, prachtige stof en een hele mooie jurk. Knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik sluit me aan bij je mama, een tof vakantiekleedje en de print staat je super!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het een heel tof zomerkleedje, dat bij deze temperaturen zeker van pas komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind jouw kledingstijl vooral ontzettend hip en daar past deze Candy perfect in!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja leuk! Mooie stof en leuk patroon. Alleen je titel van deze blogpost... Ik heb altijd grote moeite met het woord "selfish sewing". Hoezo is het egoïstisch om iets leuks voor jezelf te naaien en niet voor je kind...?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Staat je schitterend! Een stofje dat mij ook direct aansprak in de webshop, maar ik kon me bedwingen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik moet toch eens op zoek naar de LMV met dat patroon in, zo'n kleedje zie ik immers ook wel zitten voor mezelf! Knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Supertof! En qua maten komen wij blijkbaar overeen (alleen ben ik een paar cm kleiner) dus ik zou dat ook voor mezelf kunnen!

    *komt nu al op de planning voor volgend voorjaar, dus*

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ik begrijp als je zegt dat dit niet standaard in je kledinglijn zit maar zeg, neem maar meer van dit in je kledingkast op! love it! love it! love it! ik heb de stof hier nog ten tijde van Liesellove liggen en kan er niet in knippen... ik vind ze gewoon TE mooi ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, je staat zo mooi met die uitbundige prints! Echt knap...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. het ziet er top uit!!! Dat opent perspectieven... die maat 176 :-)))) Here we gooooooooo!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het moet niet altijd chique zijn, vlot en sportief is dikwijls ook een goeie keuze! Ik vind het heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi staat bij mij ook nog op mijn todo lijstje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je staat er nochtans goed mee, met printjes !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zotschoon! Staat je supergoed!! En zo jaloers dat je in een 176 past ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Leuke, lekkere, comfortabele zomerjurk in grappige stof. Het staat je geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat lijkt mij een ideale vakantiejurk in een hippe en vrolijke print.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Volgens mij mag je meer uit je comfortzone komen. De jurk staat je prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Das nog es een idee om maatje 176 te nemen :D schone versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Das nog es een idee om maatje 176 te nemen :D schone versie!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. geweldig mooi! laat die comfortzone maar voor wat het is, dit mag je meer doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Super mooi dit jurkje! Ik zou vrolijk worden als iemand in zo een jurkje voorbij kwam. Je neemt de natuur een beetje met u mee, leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Het is prachtig! Die felle kleurtjes staan je prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik maakte ook de candy voor mezelf en kreeg van mijn vriend de opmerking "je gaat toch zo niet mee" toen we een frietje gingen halen... Hmmm... Wel geschikt voor op reis of voor naar zee (daar steekt het niet zo nauw), of voor thuis, maar niet om in eigen stad mee rond te lopen :D.
    Jouw versie vind ik wel heel geslaagd!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!