dinsdag 23 januari 2018

Want anders is het te laat...

Bloggen doe ik nu bijna 4 jaar, naaien bijna 5 jaar. 
Op die tijd verzamelde ik heel wat stof. 
Ik verwerkte dan wel heel veel meters, maar ik kocht er nog veel veel veel meer. 
Doorheen de jaren verandert de mode, verandert onze smaak én bovendien groeien kinderen. Waar ik vroeger met een metertje ruimschoots toekwam voor Eloise moet ik daar nu echt wel veel moeite voor doen. Dat mijn stoffenvoorraad grotendeels uit lappen van 1 meter bestaat is geen troostende gedachte.

Ik nam mijzelf dus voor om aan een versneld tempo mijn oudere schatten te verwerken. 
Stoffen die ik jaren geleden kocht, koesterde, en bewaarde voor 'speciale projecten'. Die projecten kwamen er niet en ondertussen is het bijna te laat. 

De schaar erin dus.




Kent u deze nog? Hoe schoon is dat stofje toch...
Ik knipte een super eenvoudige Laure jurk, een patroontje van StraightGrain.
De A-lijn versie met korte mouwtjes.

Ik had maar 1 meter dus een doorlopende print zat er niet in deze keer. Och ja...



Eloise is 5 jaar en 115cm groot. Ik baseerde mij op de matentabel en kwam zo uit op een 4 jaar met lengte 5 jaar. Qua pasvorm geeft dit voor ons een perfect resultaat.



Een 'oud' stofje verwerken geeft veel voldoening. Als ik er 5 zo verwerk mag ik er eentje nieuw kopen, dat is de deal die ik met mijzelf maakte - anders raakt die kast nooit leeg.


Is dit herkenbaar voor jullie? Hebben jullie ook zulke stofjes in jullie voorraad waar jullie nog niet in durfden te knippen?


Patroon: Laure Dress - StraightGrain
Stof: Timeless Treasures - Loons Blue


12 opmerkingen:

  1. Ik heb vooral heel veel stofjes die voorbestemd zijn voor een bepaald project - dat intussen al zo lang in mijn hoofd zit dat ik er geen zin meer in heb om het uit te voeren en dus iets nieuws bedenk. Met nieuwe stofjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, OMG dan ben ik nog jaren bezig voor ik iets nieuws mag kopen! Gelukkig heb ik niet zoveel prints, maar eerder stoffen met textuur, dus die mogen nog wat rijpen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook veel stofjes die (te) lang gekoesterd werden. En met een 6-jarige die net iets kleiner is dan jouw Eloise heb ik een dubbel probleem: voor sommige stofjes wordt ze letterlijk maar ook figuurlijk te groot, dus ook hier staat deze lente wat stofverwerking op het programma.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hier ook al wel wat oudere stofjes, ik kocht deze maand ook heel wat nieuw maar probeer toch ook om af en toe eens in die kast te duiken
    en heel mooi weggewerkt dat stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig. Ik maakte er ooit een jurk uit svdhz mee. Die voorraad, tja, de zwaktes van de verslavende naaister zeker?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heeeeel herkenbaar!! Ik heb een megastapel van die stofjes, en denk zelfs dat er een paar halve metertjes tussenzitten zelfs. Misschien nog goed voor een kussensloop of een rokje of zo, denk ik dan... Ach, het moest allemaal zo schoon niet zijn he... :-) Dit is alleszins wel echt een prachtig stofje en het patroontje is er echt voor gemaakt precies! Zo mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goed plan! Ik probeer zelf vooral stof te kopen die ik snel kan verwerken, dus mijn voorraad bestaat grotendeels uit restjes van projecten. Dit stofje doet me trouwens denken aan het zwanenjurkje dat ik van jou heb overgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Strak plan hoor! En een prachtig kleedje. Met mijn 5,5 jarige dochter begin ik stilaan hetzelfde probleem te krijgen maar hoe ik ooit de voorraad zal wegwerken, geen idee. Allé, 't is te zeggen, veel ideeën, veel goesting maar te weinig tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi! En die doorlopende print? Ik zag al dat duurdere merken dat ook niet altijd doen ... waar zouden wij ons dan druk om maken? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Plaatstekort thuis houdt mij tegen om mijn voorraad uit te breiden. En rationeel gezien heb ik meer dan genoeg! Ik naai nog niet lang, en laat me nog dikwijls verleiden om stof te kopen puur omdat ik ze mooi vind, zonder een duidelijk plan. Omdat we dit jaar verhuizen probeer ik mijn stofjes wel op te gebruiken in plaats van nieuwe te kopen, kwestie van minder te sleuren straks. In januari 3 stofjes gebruikt, 8 gekocht... Ik heb precies nog wat werk aan mijn zelfbeheersing ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi jurkje! Hier ligt de kast ook te vol dus ook gestart met goede voornemens. Ik ben toch gevoelig aan nieuwe stofjes en trends waardoor de oude te lang blijven liggen. Dus wil geen grote voorraad meer zodat ik nieuw mag kopen 😁 hopelijk lukt het bij jou ook! Ben wel eens benieuwd naar hoe jou stoffenkast eruit ziet!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!