vrijdag 9 januari 2015

Handleiding: suikerbonen-zakjes naaien / Tutorial: how to sew small string bags

Meermaals kreeg ik de vraag naar de werkwijze voor het maken van de zakjes die ik naaide voor Oliver's suikerboontjes.
Bij deze dus!
... en niet bang zijn, dit is echt een ideaal beginnersproject!


Wat voorafging:

Ik zocht een hele tijd naar een handleiding om dergelijke zakjes te naaien, maar vond niet wat ik zocht. Tot ik deze zakjes zag. Volgens Justine van Studio Blanche kon ik dit makkelijk zelf realiseren en ze gaf mij een voorbeeld-zakje mee. Thuis ontleedde ik het zakje en bedacht ik hoe ik het zelf zou kunnen maken. Dit bleek effectief heel makkelijk te zijn maar om u de moeite van het ontleden en uitvissen te besparen (ik weet uit ondervinding dat een zwanger brein hier niet altijd even hard voor te vinden is), nam ik foto's van de verschillende stappen. Ik hoop dat u er iets aan heeft, ook zonder baby-plannen, want de zakjes kunnen evengoed dienst doen om bijvoorbeeld juweeltjes te bewaren, of als traktatiezakje voor snoepjes.

Benodigdheden:
  • naaimachine
  • optioneel: een overlock 
  • touw of lintje (het touw dat ik gebruikte kocht ik bij Ava)
  • stof
(de links naar de stof die ik gebruikte kunnen jullie hier terugvinden)
Stap 1: Knip uit de stof rechthoeken van 10 x 15 cm.
Per zakje heb je twee lapjes van 10 op 15 cm nodig. Wil je dus bijvoorbeeld 25 zakjes maken, dan knip je 50 lapjes.


Stap 2: Overlock of zigzag de bovenste (korte) zijde van elk lapje.
Ik gebruikte mijn overlock hiervoor en maakte er bandwerk van, alle lapjes na elkaar!



Stap 3: Strijk de bovenste (korte) zijde van elk lapje 3cm om met de verkeerde kanten op elkaar. Plaats vervolgens de naaivoet op persbreedte en stik van de ene naar de andere kant. 


Stap 4: Draai het lapje om en naai parallel met de eerste stiklijn, een tweede stiksel (ik gebruikte de rand van mijn overlocksel als richtlijn).


! Het is belangrijk dat deze stap bij elk lapje op dezelfde manier herhaald wordt, omdat het aantrekkoordje moet komen in de tunnel die je zonet hebt genaaid.

Stap 5: Leg twee lapjes met de goede kanten op elkaar en overlock langs drie zijden, uitgezonderd de bovenkant. Indien u geen overlock heeft, dan kan u dit ook doen met uw naaimachine (of eventueel de overlocksteek op uw naaimachine).

Na deze stap ziet uw zakje er reeds zo uit:



Stap 6: Keer het zakje zodat de mooie kanten van de stof naar buiten komen te liggen en duw de hoekjes uit met een stomp voorwerp zoals een breinaald bijvoorbeeld.


Stap 7: Strijk het zakje. Indien u nog een applicatie of flock wil aanbrengen is nu een goed moment.

Stap 8: Om het koordje door het zakje te kunnen rijgen moeten we het tunneltje nog openen. Dit deed ik met behulp van mijn tornmesje. Je maakt 2 kleine insnijdingen langs beide kanten van de naad, 4 in totaal dus. De foto hieronder toont hoe je dit doet.

! Je mikt uiteraard tussen de twee stiklijnen
! Je maakt enkel een insnijding in het buitenste stofje, het is niet nodig om ook de binnenkant in te snijden.


Stap 9: Je knipt twee touwtjes van ongeveer 20 cm. Het ene touwtje rijg je van links naar rechts om vervolgens terug links te eindigen en daar een knoopje te maken. Het tweede touwtje rijg je van rechts naar links om vervolgens terug rechts te eindigen en daar een knoopje te maken. Dit lijkt prutswerk maar het is heel eenvoudig te doen als je een veiligheidsspeld vastmaakt aan het uiteinde van het touwtje dat je gaat rijgen en dus de veiligheidsspeld eigenlijk het werk laat doen.


 Ziehier, het resultaat!

Veel plezier ermee! Vragen of opmerkingen? Laat gerust een berichtje na!







57 opmerkingen:

  1. je bent geweldig!! Ik moet alleen morgen mijn hoofd eens buigen over stap 8 dat is me nu nog niet helemaal duidelijk maar dat ligt vast aan het late uur ;)
    In ieder geval ontzettend bedankt lieve Annick!

    dikke zoen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zie ik het goed dat jij gewoon een "gat" maakt in u stofke??

      Verwijderen
    2. Klopt :-) 4 mini gaatjes, net groot genoeg om een koordje door te rijgen. Ik zal hiervan asap enkele extra foto's toevoegen :-)

      Verwijderen
    3. Ik heb echt van alles geprobeerd echt elke stof maar als je die gastjes maakt dat gaat rafelen.

      Verwijderen
  2. Volgens mij gaan de zwangeren in blogland heel veel van die zakjes maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super handleiding! Bedankt!
    Waar heb jij trouwens je koordjes gehaald? want voor veel van die zakjes heb je wel wat meters nodig natuurlijk... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik haalde mijn koord bij Ava, daar hebben ze verschillende kleurtjes op een rol en met één rol kwam ik toe voor een 60tal zakjes, valt mee dus :-)

      Verwijderen
  4. Bedankt voor de handleiding... Zal zeker nog van pas komen maar niet voor mezelf;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je wel voor de tutorial! Vandaag het kleurenthema gekozen voor onze communicant en misschien maak ik de kleine zakjes wel als snoepzakje voor de kleinste tafelgenootjes op onze Lucas zijn feestje... Lieve groet, Victorine

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, ik weet waar ik moet zijn als ik zo iets nog eens nodig heb ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuke zakjes!! Bedankt voor de handleiding!
    Hoe heb je zijn naam erop gekregen? Wat is het juist en heb je het erop genaaid of kunnen plakken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje! Zijn naam heb ik er op gestreken aan de hand van een strijklabel (ik bestelde ze bij Nominette, zeer tevreden van)!

      Verwijderen
    2. Handig! Mag ik ook weten van waar je het blauw-wit-driehoekjes-stofje hebt? :) Echt een mooi stofje!

      Verwijderen
  8. Welk lettertype koos je? Ik vind het heel mooi maar vind het niet goed terug bij de lettertypes van nominette.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruikte het derde lettertype van bovenaan te beginnen (10mm), maar zette tusen elke letter een spatie, O L I V E R dus eigenlijk :-)

      Verwijderen
  9. Super handig, bedankt om dit te delen. Misschien een beetje een rare vraag, maar heb je enig idee hoeveel gram snoepjes/suikerbonen er in een zakje van dit formaat passen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. goh, goede vraag, het hangt er een beetje vanaf hoe vol je de zakjes wil denk ik... ik stak er 10 suikerboontjes in, maar en kon minstens het dubbele in...

      Verwijderen
    2. Ik heb gelijkaardige zakjes gemaakt en met 10 boontjes lijken ze zo leeg... Stak jij daar iets bij om wat vulling te geven of niet?

      Verwijderen
  10. Heel mooi! Heb je lang moeten wachten op jouw bestelling via etsy?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, doorgaans duurt dat een 2tal weken, nooit langer...En ik bestelde echt al vaak :-) (wel oppassen, uit Amerika kan het langer duren, ik bestel daarom liever in Azie...)

      Verwijderen
    2. Super! Dankjewel..
      Ws wel opletten met import- of douanekosten? Geen grote hoeveelheden of bestelling opsplitsen? Hoe doe jij het?

      Verwijderen
    3. Ik heb nog nooit douanekosten gehad vanuit Azie, maar ik bestelde ook nog nooit enorme hoeveelheden. Doorgaans is de regel dat je best onder de 25 euro blijft; maar ik zit er geregeld over ;-)

      Verwijderen
  11. Zojuist een zakje gemaakt met jouw patroontje om een zelfgemaakte ketting in cadeau te geven. Echt super! Zo snel ineen en wat een mooi resultaat! Heel erg bedankt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige zakjes!
    Heb je 'Teal' als stof-kleur gekozen? Op de Etsy-foto's lijkt de kleur zo flauw... En ik ben hopeloos op zoek naar net die kleur :)
    Bedankt voor de handige tutorial!
    Eline

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Eline,
    Ja, dat is teal. Als je twijfelt kan je ook eens een kijkje nemen op de blog Emma & Mona, zij maakte een donsdek overtrek voor mijn zoontje in dezelfde stof : http://emmaenmona.blogspot.de/2015/02/oh-baby-het-donske.html

    Groetjes,
    Annick

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dag Annick,
    Deze handleiding lijkt me fantastisch om zelf doopsuikerzakjes te maken. Eens iets anders dan al die standaard potjes, buisjes en andere dingen uit de winkel waar iedereen voor kan kiezen.
    Ik overlas alle vragen en antwoorden maar het ontgaat me toch waar je deze stof hebt gevonden. Ik zie Etsy passeren maar verder dan dat kom ik niet. Heeft de stof een specifieke naam?
    Alvast bedankt!
    Waarschijnlijk gaan we dit gebruiken voor de geboorte van ons eigen 11 weken oude foetusje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hallo!
    Eerst en vooral dikke proficiat met de zwangerschap!
    Het stofje kocht ik via Etsy, de shop heet Land of Oh en het stofje kan je terugvinden als je zoekt naar 'mini triangles' (de link: https://www.etsy.com/nl/listing/155716319/mini-triangles-cotton-fabric-teal-by-the?ref=shop_home_active_2&ga_search_query=teal)

    Ik hoop dat je hiermee verder kan?

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hai Annick,

    Bedankt voor jouw handleiding. Ik heb 'm gevolgd voor traktatiezakjes voor mij dochters 2e verjaardag:
    http://gemaaktmetsterrestof.blogspot.nl/2015/11/en-het-lekkers-is-voor.html

    Groetjes,
    Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Nog even een vraagje voor ik zelf stof zoek om aan de slag te gaan, hoe groot zijn de afmetingen van het eindresultaat? 10 x15 cm lijkt me erg groot om mee te starten. Ik weet wel dat je overal een cm verliest maar dan nog twijfel ik over de grootte...
    Als het zakje uiteindelijk zo ongeveer 7 x 10 cm is lijkt me dat meer dan groot genoeg.
    Ik denk er aan om ipv een treklintje de bovenkant om te plooien en met een mini-wasknijper, speciale paperclip of touwtje dicht te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik vind dit super! bedankt!!!
    Ik had een tof geboortekaartje, maar wist niet wat voor doopsuiker ik er bij kon vinden/maken/stikken :)

    ZALIG!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Super zo'n handleiding!
    Hoeveel tijd denk je nodig gehad te hebben voor zo'n zakje?
    Een schatting è ;o)
    Thx!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Nu zie ik het! De stof voor je doopsuiker. :)
    Ik had eigenlijk plastieken zakjes voorzien voor snoepjes, maar nu ben ik verliefd geworden op jouw zakjes. Ik heb nog tijd genoeg om erin te vliegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. beste,
    ik ben al een tydje aan het denken om ook in deze aard te gaan qua doopsuikers. zou je mij kunnen zeggen waar u de stof gehaald hebt?

    grtjs letitia

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dank je wel voor de praktische uitleg! Resultaat zie je hier: https://vrolijkbyleen.blogspot.be/2016/09/suikerbonen.html.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Super duidelijke omschrijving, bedankt! Zou ik mogen vragen waar je de applicatie gevonden hebt met de naam?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze gaat van pas komen maar dan als geurzakjes voor mijn zus.... top bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. heel mooi! ik heb een zakje gemaakt en het resultaat is exact wat ik wou, alleen durf ik geen gaatjes in de stof te maken :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik precies ook! Ik ben bang dat de stof gaat rafelen.

      Verwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!