TUTORIAL *Shades of grey: a cosy cardigan*

De brei-mojo giert nog steeds door mijn lijf. 

Ik heb een hoofd vol nog-uit-te-voeren naaiprojecten, en daar duw ik vlotjes nog een verlanglijstje aan 'projectjes-die-ik-wil-breien' bij. 
  Ik liep aldus een tijdje rond met het idee om een color-block cardigan te breien, en dat idee zette ik om in de praktijk.

 Het voelt altijd goed als het beeld in mijn hoofd in realiteit omgezet kan worden. 
En nog past ook.



Het patroon dat ik gebruikte is een mengelmoes van verschillende tutorials en patronen die ik her en der vond.


Ik breide aan de hand van mijn eigen mengelmoes-patroon ondertussen vier cardigans; twee ervan kwamen terecht in mijn kast; de colorblock versie die ik jullie vandaag toon, en deze roze
Ik breide er ook eentje voor de meter van Oliver in donkerblauw met zwarte glitterdraad, en eentje voor de meter van Eloise in beige met gouden glitterdraad. 

Ik krijg vaak de vraag: wil je er voor mij ook eentje maken?
Mijn antwoord is dan erg simpel: waarom zou ik dat doen als u dat zelf ook kan!?
Ik zal zelfs vertellen hoe ik te werk ging. Klaar voor een tutorial?






De handleiding die ik heb uitgeschreven is voor de cardigan in één kleur. Ik heb er telkens de kleurcode bij vermeld als je de colorblock cardigan wil maken (zwart - grijs- lichtgrijs). Negeer deze vermeldingen gerust indien u de cardigan wil breien in 1 kleur.

Ik gebruikte 9 bollen Katia Ingenua wol voor een versie in 1 kleur; ik brei telkens met twee draden tegelijk. Mijn eerste cardigan breide ik met 8 bollen maar die vond ik te kort en de mouwlengte stoorde mij ook. Door extra lengte toe te voegen moest ik wat extra wol gebruiken, maar met 9 bollen kom je dus ruimschoots toe.

We beginnen met het rugpand.
  • Zet 50 steken op met naald 10, en brei 5 naalden boordsteek. Boordsteek betekent dat je in 1 naald telkens een steek rechts en een steek averechts afwisselt. 
        • Voor de colorblock versie begin je dus met twee draadjes zwart.
  • De zesde naald brei je helemaal averechts. Dit is de eerste naald na de boord dus. Vanaf hier ga je breien met naalden nummer 12.
  • De tweede naald na de boord breien we rechts, en in deze naald gaan we 10 steken meerderen. Van 50 steken gaan we dus naar 60. Dit doe je door telkens 5 steken te breien en 1 steek te meerderen.
  • De derde naald na de boord is terug een averechtse naald (we breien de cardigan in tricot steek wat betekent dat 1 naald steeds rechts is en de volgende averechts, en zo verder).
  • De vierde naald is dus een rechtse naald
  • In totaal zal je 35 naalden breien na de boord
        • voor de colorblock brei je vanaf nu 10 naalden in zwart + donkergrijs
        • vervolgens 10 naalden met twee draden grijs
        • daarna 10 naalden in grijs + wit
        • twee naalden met twee draden wit (en deze combinatie aanhouden voor de rest van het rugpand)
  • Nu is het tijd om te minderen om op die manier het armsgat te vormen. Dit doe je door telkens in de rechtse naald te minderen aan het begin en aan het einde.
    • minderen aan het begin van een naald: twee steken rechts breien, en dan de twee volgende steken samen rechts breien
    • minderen aan het einde van een naald: als je nog 4 steken op jouw naald heb staan, brei je nog 1 steek, 1 enkelvoudige omhaling, en twee laatste steken gewoon terug rechts breien
        • naald 1: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 2: averechts
        • naald 3: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 4: averechts
        • naald 5: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 6: averechts
        • naald 7: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 8: averechts
        • naald 9: rechts - NIET MINDEREN
        • naald 10: averechts
        • naald 11: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 12: averechts
        • naald 13: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 14: averechts
        • naald 15: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 16: averechts
        • naald 17: rechts - minderen aan het begin en einde
        • naald 18: averechts
        • naald 19: rechts maar hier minderen we niet meer
        • naald 20: averechts
        • Hierna kanten we alle steken af, doe dit niet te vast, gewoon losjes en vlot geeft het mooiste resultaat

Voorpand links en rechts

  • De voorpanden worden identiek aan elkaar gebreid, maar dan in spiegelbeeld
  • We zetten 20 steken op met naald 10 (twee draden zwart)
  • Vervolgens breien we 5 naalden boordsteek 1/1 (dus telkens R-AV-R-AV-R-AV-...)
  • De zesde naald brei je helemaal averechts. Dit is de eerste naald na de boord dus. Vanaf hier ga je breien met naalden nummer 12.
  • De tweede naald na de boord breien we rechts, en in deze naald gaan we 10 steken meerderen. Van 20 steken gaan we dus naar 30. Dit doe je door telkens 2 steken te breien en 1 steek te meerderen (Tip: Je begint echter met 1 steek breien, 1 steek meerderen, dan twee steken breien, 1 steek meerderen, twee steken breien, enzoverder tot op het einde). 
  • De derde naald na de boord is terug een averechtse naald (we breien de cardigan in tricot steek wat betekent dat 1 naald steeds rechts is en de volgende averechts, en zo verder).
  • De vierde naald is dus een rechtse naald
  • In totaal zal je 35 naalden breien na de boord
    • voor de colorblock brei je vanaf nu 10 naalden in zwart + donkergrijs
    • vervolgens 10 naalden met twee draden grijs
    • daarna 10 naalden in grijs + wit
    • twee naalden met twee draden wit (en deze combinatie aanhouden voor de rest van het rugpand)
  • Nu is het tijd om te minderen om op die manier de V-vorm vooraan te vormen. Dit doe je door telkens in de rechtse naald te minderen AAN HET BEGIN (LINKERVOORPAND) of AAN HET EINDE (RECHTERVOORPAND)
    • kleine herinnering: 
        • minderen aan het begin van een naald: twee steken rechts breien, en dan de twee volgende steken samen rechts breien
        • minderen aan het einde van een naald: als je nog 4 steken op jouw naald heb staan, brei je nog 1 steek, 1 enkelvoudige omhaling, en de twee laatste steken gewoon terug rechts breien
      • naald 1: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 2: averechts
      • naald 3: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 4: averechts
      • naald 5: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 6: averechts
      • naald 7: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 8: averechts
      • naald 9: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 10: averechts
      • naald 11: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 12: averechts
      • naald 13: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 14: averechts
      • naald 15: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 16: averechts
      • naald 17: rechts - minderen aan het begin (linkervoorpand) of aan het einde (rechtervoorpand)
      • naald 18: averechts
      • naald 19: rechts - NIET minderen
      • naald 20: averechts
      • Hierna kanten we alle steken af, doe dit niet te vast, gewoon losjes en vlot geeft het mooiste resultaat


Mouwen maal twee


De mouwen brei je op dezelfde manier als het voorpand, maar je kant af na het breien van de 35 naalden in tricotsteek. Geen minderingen dus.
Het is heel belangrijk dat u de mouwen HEEL LOS afkant. Indien u hier te strak afkant zal de mouw een beetje spannen rond de arm en dat is niet fijn :-) Ik probeer er telkens voor te zorgen dat mijn mouwen ongeveer 45 centimeter breed zijn bovenaan; dat voelt comfortabel.

Vervolgens volgt het minder fijne werkje, schoudernaden aan elkaar naaien, mouwen inzetten en vervolgens de mouw- en zijnaden sluiten.
Op Youtube zijn heel veel filmpjes te vinden over meerderen, minderen, steken opzetten, afkanten, en het in elkaar zetten van de verschillende delen. 
Dit lijkt misschien veel, maar het is echt heel erg leuk om te doen. En voor u het weet heeft u ook een kast vol cardigans...



Enkele sfeerfoto's nog, om het af te leren... :-)












Succes ermee!!!


De wol kocht ik bij de Handwerkwinkel in Mechelen, hele fijne service daar en een echte aanrader.

Geef me een seintje indien je deze tutorial gebruikt om zelf ook een vest te breien, ik ben erg benieuwd naar jullie versies <3

P.S De foto's werden genomen door mijn collega, fotograaf Jan, dubbeldikke duim alweer voor hem!

Reacties

  1. Misschien moet ik de volgende keer zo eentje proberen, want ik vind 'm keischoon !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer, ik kan niet breien en ik heb nu al te weinig tijd om alles te naaien van mijn verlanglijstje, maar tjonge jonge, ik wou dat ik dat ook kon!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Super! Ik ga het proberen. En dan hopen dat die in elkaar raakt want ondertussen heb ik een zak losse breisels ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw ga ik zeker bewaren, bedankt voor de tutorial! Misschien stomme vraag, maar het in elkaar steken van rugpand en de 2 voorpanden, komen de 2 voorpanden samen in 1 punt bovenaan het rugpand of niet? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze komen niet samen in een punt, er zitten nog enkele centimeters tussen de twee voorpanden :-) Zo blijft de cardigan beter op de schouders zitten, althans dat is toch bij mij zo :-)

      Verwijderen
  5. Ik denk daar ik door deze post officieel overstag ga...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. je laat het zo simpel klinken, maar ik weet wanneer ik de priemen opneem dat het pure hel wordt hahaha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jippie, zo'n duidelijke uitleg! En zo'n prachtige cardigan!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Na de Florence en de Claudette wordt mijn volgende versie zeker en vast een Annick cardigan! Deze post meteen gepind!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Deze ga ik zeker uitproberen! En echt prachtig geworden met die colorblock... eentje om te onthouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben echt jaloers op jouw mooie breisels en op de snelheid dat jij die in elkaar krijgt!
    Hier liggen nog 2 onafgewerkte breisels voor Lien die ondertussen misschien niet meer zullen passen dus blijven ze liggen...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh veel mooier dan de mijne. Ik vind de mijne uiteindelijk te "gaterig" doordat ik met heel grote naalden moest breien volgens mijn patroon. Ik sla 'm op!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. om gaten te vermijden, moet je met dunnere naalden breien: 7 voor de boord, 9 voor de trui zelf :-) ... ik word eigenlijk helemaal tureluurs van al die verschillende tutorials (sorry Annick), die allemaal dezelfde (prachtige) trui breien ... In de breiwinkel in Deinze breien ze dezelfde trui met dezelfde wol met drie draden en dezelfde naalden, ikzelf heb mijn Bernadette gebreid met 4 draden en dunnere naalden en de Veritas doet het nog anders :-)

      Verwijderen
    2. hihi, ik had dat ook Katrien, dus dit is de versie die ik nu per definitie gebruik en waarvan ik weet dat ik geen aanpassing nodig heb om hem mooi te laten passen. Ik heb hem ook met drie draden gebreid en die vond ik te dik, twee draden waren dan weer ideaal... Ik droom van deze versie in Debbie Bliss Angel wol, maar die is zo prijzig dat ik het voorlopig nog zo laat (maar van die wol moet je dan 4 draden gebruiken, denk ik...)

      Verwijderen
    3. het voordeel van de Debbie Bliss Angel is wel dat deze een lang aantal meters per bol heeft ... maar dan nog, idd prijzig :-)
      Is uw collega inhuurbaar ? :-) Prachtige foto's, heel naturel ! Leuke locatie !

      Verwijderen
  12. Mooi! Dankjewel voor de tutorial! Ga ik zeker eens maken. Naai je alles aan elkaar met de naaimachine of doe je de matrassteek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met een matrassteek, ik heb eigenlijk nog nooit mijn naaimachine gebruikt om breisels in elkaar te zetten...

      Verwijderen
  13. Wauw! Wil ik zeker ook eens proberen... als ik ook voor een colorblock-versie ga en 9 bollen in huis haal, is het dan 3 per kleur? Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in 1 kleur breidt dan kom je met 9 bollen ruimschoots toe. Voor de colorblock kocht ik 2 bollen zwart, 3 bollen donkergrijs, 3 bollen lichtgrijs. Je hebt dan wel wat over maar daarvan kan je dan een sjaal breien, verloren is dat niet :-)

      Verwijderen
    2. 4 bollen donkergrijs en 4 bollen lichtgrijs dus...

      Verwijderen
    3. Super! Bedankt! Els

      Verwijderen
    4. Oeps, ik heb toch nog een (klein) extra vraagje: bij het rugpand, wanneer je moet minderen voor de armsgaten, moet er in naald 11, 13, 15 en 17 alleen aan het begin geminderd worden? Het lijkt me logischer om ook aan het einde te minderen? Els

      Verwijderen
    5. Natuurlijk! Ik heb het aangepast :-) Veel succes ermee en bedankt voor de opmerking!

      Verwijderen
  14. Wawie !! En die derde foto kan zo in de boekskes! Perfecte achtergrond!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw deze is prachtig.Ik ben net klaar met mijn 2de versie van een Bernadette vest.Eentje in het licht grijs met zilverkleurige mouwboordjes voor mijn dochter haar vriendin.Voor de dochter eentje in donkergrijs met mouwboordjes in goudkleur.Moet de versie voor de vriendin nog in elkaar naaien en dan hopen dat hij goed is ;) Jouw uitleg ga ik alvast saven,dank je wel ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Merci Annick! Mijn eerste cardigan is bijna af, en wie weet brei ik een tweede met deze tuto :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze ga ik zeker opslaan! Ik beperk me tot nu toe tot sjaals, maar een cardigan zou ik toch ook eens moeten proberen!

    Ik vind deze echt geweldig, echt mooi!! En leuke foto's zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mag ik ook meter zijn? En neen, zelf kan ik het niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. hoe jij dat toch allemaal zo snel voor elkaar krijgt, snap ik niet... bij mij duurt dat eeeeeuuuuwwen :-) bedankt voor de tuto!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ongelooflijk, hoe slaag jij er in om ook dit ook nog eens erbij te nemen??? Jij moet wel mega-georganiseerd zijn? Of hoe doe jij dat??? Stijlvol en erg mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. of mega chaotisch? :-) Een hoofd vol ideeën en dat moet er dan uit hé...

      Verwijderen
  21. Waaauw!!! Dit ga ik bewaren op mijn 'to-do' lijstje. Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jeuj, ik ga er voor met deze tuto! Thank rockstar!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heel heel mooi geworden! Te onthouden en weet je wat, ik kan wel breien, maar vind er de tijd niet voor ... en toen stelde de buurvrouw voor om er eens één voor mij te breien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Nice cardigan :)
    BLOG M&MFASHIONBITES : http://mmfashionbites.blogspot.gr/
    Maria V.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Super mooi! En dank voor de uitleg, ik ga jouw model zeker uitproberen. Grtjs lis

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Super mooi!!!! Bedankt voor de tuto :-)
    Groetjes Phaedra

    BeantwoordenVerwijderen
  27. bij de voorpanden begin je dan na 35 naalden tegelijk af te kanten voor de armsgaten en de v hals ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. je kant bij de voorpanden enkel af voor de v-hals, niet voor de armsgaten. Je mindert dus maar aan één kant (aan het begin of aan het einde van de naald, afhankelijk van welk voorpand je maakt op dat moment). Ik hoop dat dit jou verderhelpt?

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  28. Dag Annick! WOW, wat een prachtige creaties! Je hebt me kei hard gemotiveerd. Ik had in mijn leven enkel nog maar rechte lappen gebreid en nu ben ik super fier op iets wat lijkt op een achterpand, 2 voorpanden en 2 mouwen! Jihaaaaaaa! Heel veel merci hiervoor. 1 klein probleempje: ik krijg de verschillende delen niet zo goed aan mekaar... Is er misschien een Youtube filmpje dat je me kan aanbevelen, want ik wil dit nieuwe avontuur natuurlijk in schoonheid beëindigen. Alvast bedankt voor alles!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ah geweldig! Proficiat met jouw eerste breiwerkje!! Het in-elkaar-zetten is het minst leuke gedeelte :-) Ik gebruik daarvoor altijd een matrassteek; en ik start met de schoudernaden, dan de mouwkoppen en dan de zijnaden + armnaden. De matrassteek wordt hier bijvoorbeeld uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=-Q1TZS3ujgk

      Verwijderen
  29. Super bedankt voor je patroon, echt leuke model, duidelijke beschrijving.
    Heb er eentje gebreid voor mijn dochter in oudroze tinten.
    Veerle

    BeantwoordenVerwijderen
  30. hallo ik begrijp niet goed waarom je de rugpand en voorpanden vermindering gebruikt en de mouwen "afkant", hoe naai je die dan in mekaar, de mouwen hebben dan toch zo'n trapsgewijze afkanting en de rug en voorpanden hebben dat niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De mouwen hebben geen trapsgewijze afkanting, wel helemaal recht (je kant enkel af aan de bovenkant, van de mouw, dus die is helemaal recht). Deze plaats je vervolgens in de ronding van het armsgat.

      Verwijderen
  31. bedankt voor de feedback! dus als ik het goed begrijp, gewoon blijven breien en nà 35 naalden, alle steken allemaal afkanten, (geen minderingen zoals bij het voorpand)??

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hey! Bedankt voor de leuke inspiratie! Zou het kunnen dat bij de uitleg linker - en rechter voorkant omgewisseld staan? Als je voor de v-hals aan het begin VD naald mindert, ben je toch het rechter stuk aan het maken? Of misschien zie ik het nu verkeerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Ik wil beginnen met jouw tutorial want deze lijkt mij goed uitgeschreven voor een beginner maar ik zou met kleinere priemen breien ... moet ik dan meer steken opzetten? Bedankt ! #durftevragen #beginner

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Prachtige breisels ! Ik wil ook beginnen :-) maar ik werk met de wol Kid Annell. Hoe liggen de verhoudingen als ik van bovenstaand patroon wil uitgaan ? Bij het breien van de blauwe cardigan, heb je dan eveneens met 2 draden gebreid?

    Dank u voor de feedback!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou dat even in een wolwinkel navragen... Ik heb voor de blauwe met vier draden gewerkt geloof ik.

      Verwijderen
  35. Annick, op basis van jouw patroon ben ik ook een bernadette aan het breien. Achterpand en voorpanden zien er OK uit, maar de mouw vind ik te smal in verhouding tot de rest van de trui. Ik heb voor de mouw, net als voor het voorpand, 20 steken opgezet en gemeerderd tot 30 steken, maar daarmee kom ik niet aan 45cm bovenaan de mouw (hooguit 38 cm). Enig idee hoe ik dit kan redden? Een nieuwe mouw breien en met meer steken beginnen? Bedankt voor de info...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vermoed dat je redelijk vast breidt dan... Ik zou in dat geval twee zaken proberen: 1) veeeeeel losser afkanten of 2) enkele steken extra meerderen. Je hebt de aanbevolen breedte echt nodig om een comfortabele pasvorm te verkrijgen...

      Verwijderen
    2. Mijn mouwen zijn ook veel te smal, en ook te kort! Kan je misschien de afmetingen van alle onderdelen doorgeven? Zo weet ik waar ik nog moet meerderen!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!

Populaire berichten