maandag 10 september 2018

It's Essentiel

Rond mij zijn een heleboel mensen gebeten door het naaivirus; ook bij het technologiebedrijf waar ik werk is dat niet anders. 

Eén van mijn collega's droeg een paar weken geleden een GEWELDIGE jurk. Ik complimenteerde haar met het mooie stofje; waarop ze mij vertelde dat ze de jurk zelf had gemaakt en dat het stof was van het Belgische merk Essentiel. Ze vertelde erbij dat ze de stof had gekocht bij The Fabric Sales, waar ze stoffen verkopen van verschillende designers. Ik zag hier al regelmatig reclame voor opduiken maar ging er zelf nog nooit langs. Het zien van haar jurk was voldoende om mij te overtuigen hen toch ook eens een bezoekje te brengen.

The Fabric Sales is niet meer of minder dan een aantal industriële ruimtes die tot de nok gevuld liggen met rollen stof. Echt. Rollen stof, ontelbaar veel. Onmogelijk om alles op een half uurtje te bekijken (de tijd die ik mijzelf had toegestaan tijdens mijn middagpauze). Ik viel quasi onmiddellijk op een rol zwarte stevige viscosekatoen, aanvoelend als zijde en quasi kreukvrij. Op de rol las ik 'Essentiel' en mijn hart ging sneller slaan.


Ik kocht 4 meter want ik had nog geen specifiek project in gedachten maar wist wel zeker dat ik een jurk voor mijzelf wou maken. En nog iets voor Eloise ook bij voorkeur. De stof kost 20 euro voor een meter dus dat was een dure middagpauze, maar het resultaat is wel één van de mooiste jurken die ik ooit al maakte.



Ik naaide een hemdjurk voor mijzelf, de Kalle Shirtdress van Closet Case Patterns.

Hemdjurkjes zijn super in momenteel en passen in elk seizoen. Ik gebruikte uiteindelijk maar een goede 2 meter van mijn stofje dus ik heb nog voldoende over voor een tweede project. Want die stof... dat is werkelijk een zaligheid.

De Kalle Shirtdress was trouwens mijn eerste ervaring met een patroon van Closet Case Patterns en ik kan dit patroon alvast warm aanbevelen. De fit is perfect; ik mat mijzelf op en de jurk past als gegoten. Ik hou enorm van de details en de afwerkingstips die worden meegegeven met het patroon. Borstzakjes, kraag met staander, understitching en topstitching en bovendien een volledig afgeronde zoom die achteraan langer is dan vooraan.

Geen snel maaksel maar wel eentje met veel voldoening.







Ik knipte ondertussen een tweede versie, identiek aan deze maar qua stof TOTAAL anders... ik hoop deze week wat naaitijd te vinden want het kriebelt om eraaan te beginnen :-)

By the way, als er nog patronen zijn die jullie mij kunnen aanbevelen voor een flinke portie selfish sewing... shoot!

***



14 opmerkingen:

  1. Verliefd! Wat een parel van een jurk! Ik zou ze zo kopen! Wondermooi. En dat patroon, dat moet ik ook eens proberen. Merci voor het udee2

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig !
    Volgens mij heb jij toch een manier gevonden om meer uren in de dag te hebben 🤔
    😉
    Al reuze benieuwd naar de volgende versie ... ik maakte ooit de Sallie dress/jumpsuit van hetzelfde merk patronen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik naai heel graag en heb veel naaiende vrienden in mijn omgeving. Maandag zag ik de jurk van mijn vriendin Annick en ik was verliefd. Ik hoorde dat ze vier meter kocht van de stof. Misschien moet ik eens bedelen naar de restjes :-)
    De jurk is nog mooier in het echt!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow! Wat een parel is dit! Ben benieuwd naar de volgende versie! Wat betreft patronen voor selfish sewing. Als je na deze tijdslurpende jurken zin hebt in iets snel klaar- tof resultaat, dan kan ik de boatneck Anegada van Halfmoon Atelier aanraden! Of kijk anders eens bij Seamwork. Daar kun je een abonnement nemen, elke maand 2 credits=2 patronen kiezen (ook de patronen van Colette Patterns)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, echt... wauw. Heel erg mooi! Kocht je het papieren patroon of pdf?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hemdsjurkjes zijn echt mijn ding niet, maar ik kan zo hard geloven dat je content bent met deze!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een prachtige jurk geworden en de stof is echt mooi. Ik heb het Kalle patroon ook al twee keer gebruikt, maar dan als Top. Een bezoek aan de Fabric Sales staat nog steeds op mijn lijstje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, zo schoon ! Hier ligt een Essentiel stofke geknipt om dit weekend een hemd te worden voor de man �� En als dat af is, mag ik nog eens terug naar The Fabric Sales :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, nog een patroon-tip: de Stella Dress van Named, zalig schoon ! En daar vind je zeker een stofke voor bij The Fabric Sales ;-)

      Verwijderen
  9. Echt super super mooi!! Ik wil een identieke kopie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi, een hemdjurk wil ik ook al heel lang eens maken en deze is perfect. Top!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi. Leuk model. Prachtige stof. Wauw!
    En wat een fijne besteding van je middagpauze.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. En als kopie van mijn groen ,zwart gestreepte jurk ,gewoon verlengen? maar dan misschien niet genoeg stof meer ,ziet er wel een beetje zelfde uit ,wel heel mooi ,maar dat weet je he ;)anders had ik hem niet gekozen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt dat je kwam kijken! Thank you so much for your visit!